Register  |  Login
nk.simRacing GPCOS sistem

moj nk gpcos

Narednih 5 trka

trkački kalendar

Prethodnih 5 trka

nk POGODI ishod

nk SuperKup 2011 Liga prognoziranja

PlayerRankTotal
enter0111 215
navic2 120
Oshtree3 100
Milan Milicevic4 70
sas4 70
Radejet4 70
Perce7 55
Igor Milutinovic8 30
vdjuric9 20
LordRaceR10 0

Rezultati pogađanja

Arhiva

Logitech G25 – vrhunski kvalitet u ekonomskoj klasi

Sve kompleksnije, realnije i zahtevnije simulacije vožnje, koje se se pojavile u proteklih par godine, su drasticno povecale tražnju za kvalitetnim kontrolerima, u ovom slucaju, volanima.

Logitech G25 volan je predstavljen na E3, velikom sajmu igracke industrije, 9. maja 2006. Kod nas se u prodaji našao krajem novembra meseca, a na test kod nas je stigao samo par dana pre Nove Godine. Moramo da se zahvalimo agenciji koja se je zadužena za Logitech medijsku podršku. Posle velikog broja marketing menadžera iz automobilskih firmi, sa kojima svakodnednevno imamo kontakt, saradnja sa Logitech-om je pravo osveženje – profesionalno, i veoma ažurno. Sve pohvale, još jednom, za sjajan rad.

Ozbiljan volan


ACT Labs, ECCI i još nekolicina kompanija proizvode volane srednje i više klase, na koje su svi iole zahtevniji vozaci bili upuceni nakon kupovine volana iz Momo serije. Velike kompanije koje proizvode volane za široke mase su, do sada, uglavnom nudili veoma jeftine volane koji su kao cilj imali kupce novogodišnjih, božicnih i rodendanskih poklona. Takvi volani su usled veoma jeftine izrade bili i prilicno jeftini, ali isto tako nisu nudili odogovarajuci kvalitet svima onima koji želeli da ga plate. U Srbiji, vozaci su obicno svoje prve korake pravili sa “crvenim Logijem”, odnosno Logitech WingMan Formula Force GP volanom. Sledeci korak je bio Momo Racing volan (ili “crni Momo”) koji je bio top model koji se mogao kupiti u lokalnim prodavnicama.

Najcešci Logitech volani kod naših vozaca

Takode, povremeno je bilo moguce kupiti neki od volana drugih kompanija poput Microsoft, Thrustmaster ili Saitek. Medutim, Logitech proizvodi su na našem tržištu zauzeli preko 90% tržišta i ubuduce kada pricamo o volanima, mislimo na Logitech. Kada je na Sony Playstation 2 konzoli predstavljena igra pod nazivom “Gran Tourismo 4″, Logitech je tom prilikom ponudio tržištu volan Driving Force Pro, koji se mogao koristiti kako na Sony-ju, tako i na PC racunarima. DFP volan je po konstrukciji, kvalitetu i ceni veoma slican Momo Force volanu, pa se na njemu necemo zadržavati. Postoji još jedan volan koji je znacajan za ovaj tekst, a to je posebna i ogranicena serija Logitech Momo Racing (ili “crveni Momo”), koji je proizvoden u ogranicenoj seriji i nudio je još viši nivo kvaliteta sa pedalama od aluminijuma i kožom presvucenim upravljacem volana.

Logitech G25 je proizvod koji se svojim kvalitetom pozicionira iznad aktuelnih modela i ugrožava tržište volanima koji su dosta skuplji od G25 modela. U tekstu cemo opisati Logitech G25 sa hardverskog i softverskog aspekta, a poredenja sa konkretnim volanima cemo objaviti u narednim tekstovima koji ce se specificno obracati vlasnicima nekih od popularnih volana na našem tržištu i prednostima koje G25 ima u odnosu na njih.

Pakovanje


Logitech G25 stiže u veoma lepoj kutiji prekrivenoj lepim fotografijama volana. Medutim, kutija je nešto slabijeg kvaliteta, pogotovu ukoliko ste imali prilike da imate u rukama Momo kutiju koja je sasvim lepo izlazila na kraj sa težinom volana i omogucavala vlasnicima da prenose volan bez previše muke. Logitech G25 je drasticno teži od dosadašnjih volana, pa je kutija veoma brzo popustila. Evo kako smo mi dobili volan na test, naravno da treba uzeti u obzir da je ovo test primerak koji je prošao kroz solidan broj ruku (i nogu).

U kutiji se nalaze volan, pedale, menjac, ispravljac, kratko uputstvo za upotrebu/instalaciju i CD sa drajverima (sada vec zastarelim). Testovi ovog volana spominju i prisustvo rFactor simulatora kojeg mi nismo zatekli u kutiji.
Otpakivanje novih igracaka, iako ovaj volan teško da može da se svrsta u kategoriju igracaka, je uvek najlepši deo kupovine. Prvo što vidite su volan i menjac. Volan izgleda veoma korektno, cak podeseca na volane sportskih automobila – kvalitetan, luksuzan i opšiven veštackom kožom. Obruc upravljaca je nešto veci, recimo oko 2-3cm u precniku od Momo-a. Prvi pogled na volan i pored kože, metala i kvaliteta, je odmah pokvaren prisustvom samo dva tastera, koji su vozacima preko potrebni. Na srecu, kada izvadite menjac iz kutije, sa zadovoljstvom možete da konstatujete, da pored kožom lepo opšivene rucice šestostepnog menjac, stoji citav niz od osam tastera koje možete sami mapirati. Najvece iznenadenje su pedale, koje kada vidite na dnu kutije prosto izazivaju strahopoštovanje. Potvrda veoma kvalitetne izrade stiže cim pokušate da ih izvadite iz kutije u vidu težine. Same pedale su veoma teške i daleko vece od svega do sada videnog.

Instalacija


Kao i obicno, instalcija volana je posao “bez gledanja”. Montirate volan, stavite pedale ispod stola, a ovog puta stavite i menjac, povežete kablove i spremni ste. E pa nije baš tako, redosled je potpuno drugaciji. Kablovi za struju, USB, menjac i pedale se moraju PRVO postaviti u odgovarajuce vodice na dnu volana, i naravno, ukopcati, a tek onda dolazi na red montiranje komponenti. Volan ima tri osiguraca, dva sa gornje i jedan sa donje strane volana, a slican mehanizam poseduje i menjac. Lep detalj je da po završetku montaže, osiguraci sa gornje strane (menjaca i volana) se mogu prostim pritiskom postaviti u ležište unutar kucišta i time komponente dobijaju lep, vizuelno cist, izgled. Pedale pored velike težine imaju i sistem za osiguravanje položaja koji funkcioniše samo ukoliko je ispod njega neki tepih ili itison, dok za slucaj da pedale stoje na parketu, morate da pronadete sami nacin da ih osigurate kako se ne bi pomerale.

Novi drajveri (u trenutku pisanja teksta aktuelna verzija je 5.00.182) podržavaju G25 i sve dodatne mogucnosti koje on pruža. Volan pri svakom startu racunara vrši auto kalibraciju, tako da ce volan uvek biti potpuno spreman za korišcenje. Proces auto kalibracije podrazumeva nekoliko okretaja volana na levu i na desnu stranu – mi smo se svaki put po restartu mašine iznenadili procesom kalibracije, pogotovu ukoliko je volan montiran ispred tasature.

Volan


G25 volan poseduje, poput Logitech Driving Force Pro volana, radijus okretanja od 900 stepeni sa mogucnošcu da se taj radijus smanji na standardnih 270 stepeni. Veci radijus okretanja znaci i vecu preciznost, ali to ne znaci da ce vam takva mogucnost i biti potrebna – šta više odgovara zavisi od više parametara, ali je pogodno što imate izbor. Kao što smo rekli, obruc volana, precnika 28cm, je nešto tanji i presvucen je veštackom kožom koja je veoma kvalitetno štepana što daje veoma lep osecaj kada volan držite u ruci. Unutrašnjost obruca je izradena od metala, baš kao i komande sekvencijalnog menjaca koje se nalaze iza obruca. Komande menjaca na volanu su, takode, izradene od nerdajuceg metala i tako su projektovane da ih, u svakom momentu nezavisno u kome se položaju nalazi volan, možete dohvatiti bez previše razmišljanja – veoma bitan detalj o kome se retko razmišlja.

Mikroprekidaci komandi menjaca na volanu su za nijansu sporiji pa tako brzo menjanje bezina naniže može zahtevati malo prilagodavanja. Force feedback sistem na ovom volanu funkcioniše zahvaljujuci dva motora koji svoju silu revnomerno distribuiraju na kompletnom obrucu volana što bi trebalo da obezbedi daleko bolje reakcije na volanu koje govore vozacu kako se automobil ponaša. Još jedna prednost korišcenja rešenja sa dva motora je da je sam volan dosta tiši nego ranije što bi trebalo da bude još jedan znacajan pomak.

Pedale


Pedale su sada postavljene na podnožje znatno vece površine. Same pedale su izradene od nerdajuceg celika i izgledaju veoma atraktivno. Kao i kod serijskih automobila, pedala gasa je malo više odmaknuta od kocnice. Novost su DALEKO mocnije opruge koje se sada nalaze pod samom pedalom i u posebnom su kucištu što ih cini otpornijim na prešinu i necistoce. Opruge na svim pedalama imaju razlicite sile otpora, pa je tako kocnica najtvrda, a kvacilo najmekše.

Nove pedale donose dosta kvalitetivnog poboljšanj, medutim od vas ce zahtevati da opet ucite kako se vozi. Naime, sa klasicnim volanima, leva noga se koristi za kocenje, desna za gas. Sada, sa tri pedale, leva noga opet dobija ulogu noge za kvacilo, dok se desna bavi kocnicom i gasom. Sve u svemu, budite strpljivi i spremni da utrošite dodatno vreme za navikavanje na nove pedale, a da pri tome ne samo budete sporiji, nego da u online trkama pravite razno-razne neobicne manevre i karambole, pritiskanjem pogrešnih pedala, promašenim tackama za kocenje i slicnim, pocetnickim, greškama.

Menjac


Komponenta koja je verovatno i najslabija karika volana. Daleko od toga da je menjac loš, naprosto on je manje impresivan od volana i pedali. U odnosu na jedinu ozbiljnu konkurenciju Act-Labs RS Shifter Force po ceni od 60$, G25 menjac izgleda mnogo manje robusno. Kažemo namerno, izgleda – Act Labs menjac nismo imali prilike da probamo, pa cemo to poredenje ostaviti za neki drugi put. Menjac ima rucicu presvucenu veštackom kožom, a sam menjac fizicki podseca na menjace koji se mogu videti u Volkswagen automobilima. Tu je i prekidac koji vam nudi mogucnost izbora režima u kome ce menjac raditi – manuelni, klasicni H režim sa 6+R brzina, ili sekvencijalni (+/-).

Manuelni režim, iako veoma zanimljiv, je možda i najmanje potrebna stavka ozbiljnim vozacima simulacija. Marketinški gledano, opcija manuelnog menjanja brzina je bitan plus koji može doneti prevagu da se volan i kupi. Medutim, u današnje vreme, retko koji ozbiljan trkacki automobil poseduje H menjac sa kojima se znacajno usporava vožnja, a drasticno povecava šansa za promašaj tacke kocenja (markera) ili brzine. Manuelni režim donosi sa sobom dosta problema ukoliko se budete odlicili da ga koristite: korišcenje je jedno, a brzo i precizno korišcenje nešto sasvim drugo. Iz tog razloga veliki broj vlasinka Momo volana ne korisiti rucicu za sekvencijalni režim – jednostavno je potrebna dodatana vežba i u tom periodu cete biti daleko sporiji nego što jeste. Ista stvar je i sa manuelnim menjacem – menjac je precizan, hod je kratak, ali promena nacina vožnje ce morati da se plati u vidu sporije vožnje. Sekvencijalni režim je slican onome koji se može naci na Momo Force ili Driving Force Pro menjacima, i tu nema nikakvih novosti.

Dugme za promenu režima zahteva da menjacku rucicu pritisnete na dole (kao da želite da ubacite u rikverc na pojedinim automobilima, na primer) i tada ce prekidac moci da menja režim rada menjaca.

Zakljucak


Ukoliko ste iole posveceni igrackim simulacijama, ovaj volan ce se skoro sigurno isplatit. Novi modeli ne izlaze cesto, a G25 odiše kvalitetom pa se cena (u ovom trenutku oko 250 EUR) ne cini visokom za ono što volan nudi. Ukoliko vec posedujete volan i razmišljate se o kupovini, tu nema nikakve dileme – G25 zaslužuje apsolutnu preporuku. Ako je kupovina prvog volana u pitanju, onda je samo pitanje vašeg budžeta.

Leave a Reply